• HEM
  • CAFÉ
  • PROGRAM
  • BARN & UNGA
  • BOKHANDELN
  • BOKTIPS
  • FÖRFATTARSTOLAR
  • KULTURFÖRENING
  • OM OSS
    • MER OM OSS

Boktips!

Efter mörkrets inbrott - Haruki Murakami

19 Maj, 2012 - Jan-Olov Carlsson

Det finns en speciell filmisk känsla i Murakamis roman Efter mörkrets inbrott. Dels för det uppenbara: vissa scener återges som kameraåkningar och zoomningar medan andra är uppbyggda som scener och tablåer. Dels förstärks den av att nattlig sömnlöshet i japansk storstadsmiljö som återfinns i Sofia Coppolas Lost in translation är påtagligt närvarande.


163

Men man ska inte dra liknelsen för långt, inte heller framställa Efter mörkrets inbrott som ett förtäckt filmprojekt. Murakami är en alltför egensinnig författare för att jämföras med någon annan än sig själv. Och då kan man givetvis se en skillnad mellan Efter mörkrets utbrott och till exempel de långt mer ambitiösa projekten 1Q84 eller Kafka på stranden. Efter mörkrets utbrott daterar sig också mitt emellan båda dessa.

Handlingen utspelar sig under en natt som en observation av skeenden. Klockslagen finns i kapitelindelningen och det förstärker realtidsupplevelsen.  Det sker möten och slumpvisa sammanträffanden, det inträffar saker, det rör på sig. Vi har t.ex. två unga kvinnor, systrarna Mari och Eri som är varandras motsatser. Mari lider av sömnlöshet, medan Eri har sovit oavbrutet i två månader. Mari  är alldaglig. Eri är vacker och begåvad på alla sätt. Mari träffar en ung jazzmusiker och de slår följe i natten. De skiljs åt och träffas på nytt. Samtidigt betraktas den sovande Eri genom en tv-monitor och dras in i den, oförklarligt och surrealistiskt. Men det sker och det noteras. Ingenting konstigt med det.

Nya möten och vi följer något nytt skede i natten, till syns slumpmässigt men ändå sammanlänkat. På ett lovehotell misshandlas en prostituerad, en övertidsarbetande IT-tekniker sitter ensam på ett kontor, en nattlig bilfärd. Den betraktande kameran sveper högt över allt detta och gör objektiva registreringar. Små, nästan omärkbara sammanträffanden påverkar händelseutvecklingen. Fjärilseffekten kallas det när en marginell påverkan i ett system får stora och oförutsägbara effekter någon annanstans. Om Murakami är bekant med kaosforskningen låter jag vara osagt, men han beskriver också kaoset i en synbar ordning.

En säregen stämning skapas av natten, de sjabbiga nöjeskvarteren, de unkna barerna, människor utan betydelse för samhället, de obemärkta och anonyma storstadsvarelserna, katterna som stryker omkring. Efter mörkrets inbrott är en baksidesskildring där ont möter gott och där de onda rör sig fritt medan de goda övervakas. Som sig bör med Murakami finns de symboliska bilderna – katterna har redan nämnts - men också bläckfisken, som likt statsapparaten låter sina tentakler nå ut över och bevaka samhällets individer, men efter mörkret inbrott pågår aktiviteter utanför dess kontroll. Murakami återkommer gärna till det totalitära och förtryckande. Som författare uttrycker han också mer individualistiska än kollektivistiska ideal.

Hurusom, den forne jazzbarägaren som sadlade om till författare rör sig uppenbart hemtamt i de miljöer som skildras och där de musikaliska slingorna ekar i natten. Det är inte lika brett anlagt som vi är bortskämda med, men samtidigt känns det också i viss mån befriande. Trist vore om Haruki Murakami blev en helt igenom förutsägbar författare i allt det surrealistiskt oförutsägbara.


Boktips

Havet - Mats Kempe

12 Okt, 2018 - Jan-Olov Carlsson
268

Mats Kempes nya bok Havet är en fantasifull genreöverskridande text. Här knyts en mängd trådar och associationer samman av Sandy Dennys korta, och hennes pappa Neils, ensamma liv. Havet är en myllrande text av personliga reflexioner, landskapsteckningar, fågelskådning, tennis och dödens omedelbara närhet.


Läs mer »

Boktips

Barmark - Malin Nord

05 Juni, 2018 - Mina Widding
267

Jag älskar Barmark. Det här är en bok vars språk jag badar i, flyter med och inte vet jag, glittrar i. Finner pärlor både här och var, metaforer som inte blir svulstiga (som många andra samtida, som jag upplever som "övergjorda") utan istället skapar poetiska bilder som jag kan tro på. Läs mina reflektioner över en poetisk läsupplevelse.


Läs mer »

Boktips

Ensamheten värst av Siri Johansson - En läsdagbok

05 Maj, 2018 - Mina Widding
265

Sven Teglund, Siris son, har gjort ett urval och publicerat denna dagbok skriven av en äldre kvinna i slutet på hennes liv. Förteckningen över vilka som ringt, vad hon ätit, virkat, sett på tv, vilka som hälsat på - men framför allt hennes oro och hennes böner, som blir intensivare ju äldre hon blir - är ömsom långsamma, ömsom drabbande, och på det stora hela en finstämd skildring av vardag och ensamhet. Dagboksinläggen är uppställda som dikter, med orginalstavningar och förkortningar, och mot slutet en hel del upprepningar. En efter en går de bort, hennes vänner och bekanta, hamnar på ålderdomshem, husen säljs, livet förändras. Svårast drabbar döden av hennes syster Rut, i dagboken kallad Moster Rut, som varit hennes största stöd.


Läs mer »

Boktips

Marken av David Väyrynen - En läsdagbok

30 April, 2018 - Mina Widding
264

Jakten på det ”autentiska”, det äkta och råa, okonstlade, tycks vara något som ”hipsterkulturen” slår knopar på sig själv för att hitta och exploatera, förpacka till unika dussinvaror och sälja sälja sälja. Helst till helt ovärdiga priser, eftersom det ju är ”på riktigt”. I Sverige tycks det vara det norrländska som ska stå för det autentiska, det oförstörda. Ska man gå efter mediabilden, skulle varenda stockholmshipster göra i brallorna bara de fick kliva in hos farbror Kalle, gampojk, bostadsort Skatamark (slumpmässigt vald ”samlad bebyggelse” i Norrbotten). Den äkta smutsen, skotern på bakgården, den otvättade hellyhansen, vedtravarna, tuggtobaken, dunken. Med hembränt, alltså.


Läs mer »
pilgatan
  • Arkiv

Arkiv

  • Sorgens princip av Pernilla WÃ¥hlin Norén - En läsdagbok
  • De dödas sÃ¥ng - Jesmyn Ward
  • Händelsehorisonten - Balsam Karam
  • Swing Time - Zadie Smith
  • Den yttersta lyckans ministerium - Arundhati Roy
  • Tidens larm - Julian Barnes
  • Mellan dem - Richard Ford
  • Vera - Anne Swärd
  • Samtal med vänner - Sally Rooney
  • De kommer att drunkna i sina mödrars tÃ¥rar - Johannes Anyuru
  • Nattens regn och dagens möda - Elisabeth Hjort
  • Inland - Arne Dahl
  • Nelly Sachs kommer aldrig fram till havet - Sara Stridsberg
  • Ljuset bakom ögonen - Tommi Kinnunen
  • Den första stenen - Carsten Jensen
  • Vildsvin - Hanna Lutz
  • Syndavittnet - Mattias Hagberg
  • Gud hjälpte barnet - Toni Morrison
  • Levande och döda - Han Kang
  • Noll K - Don DeLillo
  • Välkommen till Amerika - Linda Boström KnausgÃ¥rd
  • De oroliga - Linn Ullman
  • Vitt hav - Roy Jacobsen
  • Hennes nya namn - Elena Ferrante
  • Stilla dagar i Mejlans - Claes Andersson
  • Swede Hollow - Ola Larsmo
  • Norma - Sofi Oksanen
  • Min fantastiska väninna - Elena Ferrante
  • Begravd jätte - Kazou Ishiguro
  • Utmarker - Arne Dahl
  • KungsträdgÃ¥rdens svarta hÃ¥l - Per Johansson
  • Natt för gott - Jenny Erpenbeck
  • Tionde december - George Saunders
  • Där vägarna möta - Tommi Kinnunen
  • Svinn - Lars Berge
  • Den värld som var vÃ¥r - Dennis LeHane
  • Lila - Marilynne Robinson
  • Sex dagar - Ryan Gattis
  • Vintersystrar - Jesper Weithz
  • Simma med de drunknade - Lars Mytting
  • Attack frÃ¥n alla hÃ¥ll - Tore Renberg
  • Drömmen om Ester - Anna Jörgensdotter
  • SpÃ¥domen - Agneta Pleijel
  • MaddAddam - Margret Atwood
  • En trädgÃ¥rd för dissidenter - Jonathan Letham
  • När jag var ung - Yvonne Hirdman
  • Sund - Tove Folkesson
  • Den första lögnen - Sara Larsson
  • Skymningsporten - Jeanette Winterson
  • De användbara - Mattias Hagberg
  • De osynliga - Roy Jacobsen
  • Isidor och Paula - Ola Nilsson
  • All inclusive - Hans Gunnarsson
  • Den umbärliga - Sigrid Combüchen
  • Beckomberga - ode till min familj - Sara Stridsberg
  • Du försvinner - Christian Jungersen
  • Vi ses i morgon - Tore Renberg
  • Komma nära - Stewe Claeson
  • Norrut Ã¥ker man för att dö - Ida Linde
  • Underjord - Lennart Hagerfors
  • Sabbaths teater - Philip Roth
  • När kejsaren var gudomlig - Julie Otsuka
  • Kafkapaviljongen - Tony Samuelsson
  • Gudfar - Dy Plambeck
  • Det jag redan minns - Mats Kempe
  • Den blinde mannens trädgÃ¥rd - Nadeem Aslam
  • Steglitsan - Donna Tartt
  • Kanada - Richard Ford
  • Hägring 38 - Kjell Westö
  • En passande död - Ã…sa Nilsonne
  • Det finns rÃ¥ttor överallt utom pÃ¥ Antarktis - Sara Beischer
  • Shanghai performance - Silke Scheuermann
  • En hemstad - Kristian Lundberg
  • När duvorna försvann - Sofi Oksanen
  • Plats - Pija Lindenbaum
  • Kattens bord - Michael Ondaatje
  • Nattens dÃ¥d - Dennis Lehane
  • Vägen mot BÃ¥lberget - Therése Söderlind
  • Lola uppochner - Monika Fagerholm
  • I enslighet framfödt - Anita Salomonsson
  • Ensam i Berlin - Hans Fallada
  • Sörja för de sina - Kristina Sandberg
  • Uppdrag Sweet Tooth - Ian McEwan
  • Ny finsk grammatik - Diego Marani
  • Vi kom över havet - Julie Otsuka
  • I tidens rififi - Leif Nylén, m.fl.
  • Förrädare - Ola Larsmo
  • Marionetternas döttrar - Maria Ernestam
  • Örfilen - Christos Tsiolkas
  • Kaddish pÃ¥ motorcykel - Leif Zern
  • Ett mÃ¥nvarv: en dagbok om kärleken och döden - Gunilla Linn Persson
  • Den tjugotredje dikten - Stewe Claeson
  • Fallvatten - Mikael Niemi
  • Dykvinnan - Joyce Carol Oates
  • Rekviem för en vanskapt - Mattias Hagberg
  • Harriet : en roman om konsten att försvinna - Marie Peterson
  • Efter mörkrets inbrott - Haruki Murakami
  • Innan jag brinner - Gaute Heivoll
  • Liberty - Jakob Ejersbo
  • Havsmannen - Carl-Johan Vallgren
Bokcafé Pilgatan  •  Pilgatan 14, 903 31 UmeÃ¥  •  Telefon: 090-12 18 30  •  Öppettider: tis-fre 11-17, lör 12-16.