• HEM
  • CAFÉ
  • PROGRAM
  • BARN & UNGA
  • BOKHANDELN
  • BOKTIPS
  • FÖRFATTARSTOLAR
  • KULTURFÖRENING
  • OM OSS
    • MER OM OSS

Boktips!

Det finns råttor överallt utom på Antarktis - Sara Beischer

18 Sept, 2013 - Jan-Olov Carlsson

Clara är på besök hos sin mamma Berit. Relationen är ansträngd och spänd. Berit lever i en liten värld med trångsynt perspektiv; TV-soffan, korsord, rea-shopping och dessutom babykläder till dottern som inte ens är gravid. I Claras ögon är Berit pinsam. Avståndet dem emellan har vuxit i takt med att Clara lämnat sitt klassursprung. Men minnen och identitet är inget lättflyktigt.


189

Sara Beischer tillhör en ny generation klasskildrare i svensk litteratur. Debuten Jag ska egentligen inte jobba här från 2012 handlade om hur en ung människas drömmar ställs mot ett arbete inom äldrevården. Tanken förs osökt till förra generationens arbetarskildringar, t.ex. i Mats Berggrens debutroman Orent ackord om en ung människas drömmar i konflikt med ett arbete vid bilindustrins löpande band. Underklasskildringen har flyttats från industri till vård och omsorg. Det är både bra och nödvändigt att klasskildringar gör den förflyttningen emellanåt.

 

I Beischers senaste roman, Det finns råttor överallt utom på Antarktis, uppstår en känslomässig kontakt tillbaka till ursprunget och uppväxten i samma stund som Clara är i färd med att avsluta det av lojalitet framtvingade besöket hos mamman som nämns i ingressen. På tågstationen får hon syn på en person, eller snarare en skepnad rån skoltiden.

Beischer förflyttar Clara i tiden, till 90-talet och hennes högstadietid. Det finns ingen originalitet i detta. Det som ändå särskiljer romanen från flertalet andra uppväxtskildringen är att fokus inte ligger i individuella problem eller hormonstinna relationer utan på klass och social miljö.

 

Claras familj är hennes mamma, den ensamstående städerskan som försöker att få hushållsekonomin att räcka både till hyra och mat. För mer finns det inte råd till. Märkeskläder, semesterresor och häftiga upplevelser ligger utanför Claras räckvidd, möjligtvis i hennes drömmar. Till och med Claras studiebegåvning blir en belastning eftersom hennes livskompass är inställd på något praktiskt program för att få ett hederligt yrke.

 

Claras jämbördiga kompisar Lill-Tobbe och Röen har till och med ännu sämre sociala utgångspunkter. Det uppstår en klassgemenskap på hopplöshets grund. I den ännu inte helt klassegregerade skolan finns givetvis också klasskamrater (!) från villakvarteren en bit bortanför de trista hyreshusen som är Claras hemmaplan. Sara Beischer har uppenbarligen egna och relativt nya erfarenheter från skoltiden som överförs med både dråplighet och största allvar. Vuxenblivandet är ett tacksamt område att ta ut svängarna; jargongen, tidsmarkörer, sexualiteten, osv.

 

När Christan Beker anländer till skolan störs balansen. Han är totalt oförutsägbar och respektlös, en anarkistisk själ och en katalysator för underliggande känslor. Christian står utanför den de sociala hierarkierna, han upplöser den sociala ordningen. Kort sagt, han är lärarnas och rektorns mardröm. Clara och Beken dras till varandra. Claras jämvikt störs, men i Beken ser hon något spännande upproriskt men också något sårbart och skört. 

 

Bilden av mamman Berit förändras successivt genom romanen.  Den pinsamma, nästan infantila morsan,(om betraktaren är av bildad medelklass) är en hårt arbetande människa som vill leva ett värdigt och anständigt liv. Livet ska inte fyllas av ouppnåeliga drömmar. Man får hålla till godo med det lilla och vara nöjd med det. Kärleken och uppoffringen för den faderlösa dottern är stor, på gränsen till självutplåning.  Att hon själv är märkt av klassamhällets undergivenhet påverkar inte hennes gränslösa lojalitet till tonårsdottern som inte vill kännas vid en alltför påträngande och beskyddande morsa.

 

Sara Beischer har inte skrivit någon omistlig roman. Men, handen på hjärtat, hur många romaner är det? Värdet ligger just i det att det är en modern klasskildring, en fattigdomsskildring, som få författare vare sig har kunskap eller erfarenheter att skriva om. Så läsvärd är den sannerligen.


Boktips

Havet - Mats Kempe

12 Okt, 2018 - Jan-Olov Carlsson
268

Mats Kempes nya bok Havet är en fantasifull genreöverskridande text. Här knyts en mängd trådar och associationer samman av Sandy Dennys korta, och hennes pappa Neils, ensamma liv. Havet är en myllrande text av personliga reflexioner, landskapsteckningar, fågelskådning, tennis och dödens omedelbara närhet.


Läs mer »

Boktips

Barmark - Malin Nord

05 Juni, 2018 - Mina Widding
267

Jag älskar Barmark. Det här är en bok vars språk jag badar i, flyter med och inte vet jag, glittrar i. Finner pärlor både här och var, metaforer som inte blir svulstiga (som många andra samtida, som jag upplever som "övergjorda") utan istället skapar poetiska bilder som jag kan tro på. Läs mina reflektioner över en poetisk läsupplevelse.


Läs mer »

Boktips

Ensamheten värst av Siri Johansson - En läsdagbok

05 Maj, 2018 - Mina Widding
265

Sven Teglund, Siris son, har gjort ett urval och publicerat denna dagbok skriven av en äldre kvinna i slutet på hennes liv. Förteckningen över vilka som ringt, vad hon ätit, virkat, sett på tv, vilka som hälsat på - men framför allt hennes oro och hennes böner, som blir intensivare ju äldre hon blir - är ömsom långsamma, ömsom drabbande, och på det stora hela en finstämd skildring av vardag och ensamhet. Dagboksinläggen är uppställda som dikter, med orginalstavningar och förkortningar, och mot slutet en hel del upprepningar. En efter en går de bort, hennes vänner och bekanta, hamnar på ålderdomshem, husen säljs, livet förändras. Svårast drabbar döden av hennes syster Rut, i dagboken kallad Moster Rut, som varit hennes största stöd.


Läs mer »

Boktips

Marken av David Väyrynen - En läsdagbok

30 April, 2018 - Mina Widding
264

Jakten på det ”autentiska”, det äkta och råa, okonstlade, tycks vara något som ”hipsterkulturen” slår knopar på sig själv för att hitta och exploatera, förpacka till unika dussinvaror och sälja sälja sälja. Helst till helt ovärdiga priser, eftersom det ju är ”på riktigt”. I Sverige tycks det vara det norrländska som ska stå för det autentiska, det oförstörda. Ska man gå efter mediabilden, skulle varenda stockholmshipster göra i brallorna bara de fick kliva in hos farbror Kalle, gampojk, bostadsort Skatamark (slumpmässigt vald ”samlad bebyggelse” i Norrbotten). Den äkta smutsen, skotern på bakgården, den otvättade hellyhansen, vedtravarna, tuggtobaken, dunken. Med hembränt, alltså.


Läs mer »
pilgatan
  • Arkiv

Arkiv

  • Sorgens princip av Pernilla WÃ¥hlin Norén - En läsdagbok
  • De dödas sÃ¥ng - Jesmyn Ward
  • Händelsehorisonten - Balsam Karam
  • Swing Time - Zadie Smith
  • Den yttersta lyckans ministerium - Arundhati Roy
  • Tidens larm - Julian Barnes
  • Mellan dem - Richard Ford
  • Vera - Anne Swärd
  • Samtal med vänner - Sally Rooney
  • De kommer att drunkna i sina mödrars tÃ¥rar - Johannes Anyuru
  • Nattens regn och dagens möda - Elisabeth Hjort
  • Inland - Arne Dahl
  • Nelly Sachs kommer aldrig fram till havet - Sara Stridsberg
  • Ljuset bakom ögonen - Tommi Kinnunen
  • Den första stenen - Carsten Jensen
  • Vildsvin - Hanna Lutz
  • Syndavittnet - Mattias Hagberg
  • Gud hjälpte barnet - Toni Morrison
  • Levande och döda - Han Kang
  • Noll K - Don DeLillo
  • Välkommen till Amerika - Linda Boström KnausgÃ¥rd
  • De oroliga - Linn Ullman
  • Vitt hav - Roy Jacobsen
  • Hennes nya namn - Elena Ferrante
  • Stilla dagar i Mejlans - Claes Andersson
  • Swede Hollow - Ola Larsmo
  • Norma - Sofi Oksanen
  • Min fantastiska väninna - Elena Ferrante
  • Begravd jätte - Kazou Ishiguro
  • Utmarker - Arne Dahl
  • KungsträdgÃ¥rdens svarta hÃ¥l - Per Johansson
  • Natt för gott - Jenny Erpenbeck
  • Tionde december - George Saunders
  • Där vägarna möta - Tommi Kinnunen
  • Svinn - Lars Berge
  • Den värld som var vÃ¥r - Dennis LeHane
  • Lila - Marilynne Robinson
  • Sex dagar - Ryan Gattis
  • Vintersystrar - Jesper Weithz
  • Simma med de drunknade - Lars Mytting
  • Attack frÃ¥n alla hÃ¥ll - Tore Renberg
  • Drömmen om Ester - Anna Jörgensdotter
  • SpÃ¥domen - Agneta Pleijel
  • MaddAddam - Margret Atwood
  • En trädgÃ¥rd för dissidenter - Jonathan Letham
  • När jag var ung - Yvonne Hirdman
  • Sund - Tove Folkesson
  • Den första lögnen - Sara Larsson
  • Skymningsporten - Jeanette Winterson
  • De användbara - Mattias Hagberg
  • De osynliga - Roy Jacobsen
  • Isidor och Paula - Ola Nilsson
  • All inclusive - Hans Gunnarsson
  • Den umbärliga - Sigrid Combüchen
  • Beckomberga - ode till min familj - Sara Stridsberg
  • Du försvinner - Christian Jungersen
  • Vi ses i morgon - Tore Renberg
  • Komma nära - Stewe Claeson
  • Norrut Ã¥ker man för att dö - Ida Linde
  • Underjord - Lennart Hagerfors
  • Sabbaths teater - Philip Roth
  • När kejsaren var gudomlig - Julie Otsuka
  • Kafkapaviljongen - Tony Samuelsson
  • Gudfar - Dy Plambeck
  • Det jag redan minns - Mats Kempe
  • Den blinde mannens trädgÃ¥rd - Nadeem Aslam
  • Steglitsan - Donna Tartt
  • Kanada - Richard Ford
  • Hägring 38 - Kjell Westö
  • En passande död - Ã…sa Nilsonne
  • Det finns rÃ¥ttor överallt utom pÃ¥ Antarktis - Sara Beischer
  • Shanghai performance - Silke Scheuermann
  • En hemstad - Kristian Lundberg
  • När duvorna försvann - Sofi Oksanen
  • Plats - Pija Lindenbaum
  • Kattens bord - Michael Ondaatje
  • Nattens dÃ¥d - Dennis Lehane
  • Vägen mot BÃ¥lberget - Therése Söderlind
  • Lola uppochner - Monika Fagerholm
  • I enslighet framfödt - Anita Salomonsson
  • Ensam i Berlin - Hans Fallada
  • Sörja för de sina - Kristina Sandberg
  • Uppdrag Sweet Tooth - Ian McEwan
  • Ny finsk grammatik - Diego Marani
  • Vi kom över havet - Julie Otsuka
  • I tidens rififi - Leif Nylén, m.fl.
  • Förrädare - Ola Larsmo
  • Marionetternas döttrar - Maria Ernestam
  • Örfilen - Christos Tsiolkas
  • Kaddish pÃ¥ motorcykel - Leif Zern
  • Ett mÃ¥nvarv: en dagbok om kärleken och döden - Gunilla Linn Persson
  • Den tjugotredje dikten - Stewe Claeson
  • Fallvatten - Mikael Niemi
  • Dykvinnan - Joyce Carol Oates
  • Rekviem för en vanskapt - Mattias Hagberg
  • Harriet : en roman om konsten att försvinna - Marie Peterson
  • Efter mörkrets inbrott - Haruki Murakami
  • Innan jag brinner - Gaute Heivoll
  • Liberty - Jakob Ejersbo
  • Havsmannen - Carl-Johan Vallgren
Bokcafé Pilgatan  •  Pilgatan 14, 903 31 UmeÃ¥  •  Telefon: 090-12 18 30  •  Öppettider: tis-fre 11-17, lör 12-16.